Először is, helyezkedjünk bele a hangulatba. Nem ajánlom a noir filmek megtekintését depressziós hangulatban, mert a végén még kiugrunk az ablakon. Akkor nézzünk noir filmet, ha kicsinyes indulatokból kell lehiggadnunk, vagy ha látni akarjuk a társadalmi élet fonákját is.
Nem sorolom ide a rendező eleve komor világlátásától noir, vagy a film noir eszközeivel ábrázolt elvont lelki történéseket. Az igazi film noir ugyanis szerintem valós társadalmi környezetben játszódik, a hősök cselekvése közben mutatja be életünk sötét oldalát. Mit sorolok ide?
- A bün birodalma, több oldalról megközelítve:
- Közönséges bünözők: az alvilág rétegződése, pitiáner bünözők vergődése egy gátlástalan keresztapa játszmájában.
- Mulholland Drive: erotikus thriller, szarkasztikus társadalomkritika és pszicho-horror egyben. Hangulata és bonyolult történetvezetése a Twin Peaks-t idézi.
- A hetedik: ellentétes mentalitású 2 detektív egy vallásos pszichopata sorozatgyilkosság nyomozásának, megelőzésének stresszhelyzetében.
- Hosszú álom: Chandler regénye alapján, arról a mocsokról és eltorzult emberi viszonyokról, amivel egy magándetektív gyakran találkozhat.
- 8mm: „makulátlan” polgárok és a legsötétebb hard porno üzleti kapcsolatának feltárása.
- Bibliothéque Pascal: a felső tízezer szerepjáték-igényeit kielégítő bordélyház, a leánykereskedelem és az egész alvilág, valamint a rendszerváltás utáni hatalom együttélésének kíméletlen bemutatása, helyenként szürrealista stílusban.
- Robotzsaru: Verhoeven sci-fi – thrillere az óriáscégek és a szervezett alvilág kapcsolatait és azok következményeit tárja fel.
- Társadalmunk pszichopátiái:
- Párbaj: Spielberg thrillere a gépkocsivezetői megelőzhetetlenségi paranoiát mutatja be, Hitchcock stílusát is idézve.
- A tudomány sötét oldala:
- Forráskód: A tudományos kutatás embertelensége egy kegyetlen emberkísérlet bemutatásával.
- A politika sötét oldala:
- 451 Fahrenheit: A Bradbury azonos címü regényéből készült filmdráma bemutat egy olyan államot, amely gátlástalan agymosással, az emberek könyörtelen elbutításával igazgat.
Miért nézzünk film noir-t? Ne csak azért, hogy lássuk, mennyivel rohadtabb dolgok léteznek a mi személyes bajainknál. Tanuljuk meg, hogy a legszebb virágnak is lehet mérgező tüskéje, a legjelesebb embernek is sötét titkai, és hogy a pokolba vezető út is gyakran jó szándékkal van kikövezve.
„A világ egy forgalmas utca, és valahová el szeretnél jutni, de a
reklámok fényében az igazság arcát csak néha látni.” (Szörényi-Bródy)